Alles over fitness accessoires

Tijdens het sporten in (of buiten) de sportschool kan er gebruik gemaakt worden van verschillende soorten hulpmiddelen, oftewel fitness accessoires. Zo zie je bijvoorbeeld powerlifters squaten met een belt, ook wel squat riem genoemd. Zo’n riem kan jouw onderrug ondersteunen tijdens het squaten. Maar zijn zulke hulpmiddelen wel goed? En welke gebruik je waarvoor? In deze blog lichten wij een aantal van zulke producten toe.

Lifting straps

Een lifting / power belt: 

Zoals hierboven benoemd wordt deze vaak gebruikt tijdens het squat. Maar ook tijdens het deadliften kan zo’n riem goed helpen. De riem zorgt voor versteviging van de romp. Als je gaat squaten wordt er niet alleen veel van de beenspieren gevraagd, maar ook de onderrug en buikspieren moeten aan het werk. Er komt veel druk op de core. Als de benen meer aankunnen dan de core, kan dit voor rug klachten zorgen. Zo’n belt helpt jou de romp te verstevigen zodat je alsnog zwaar kunt squaten zonder rugklachten te krijgen. Het nadeel van deze belt is dat de romp zelf weinig voor stabiliteit hoeft te zorgen. Het voordeel van squaten is namelijk dat het een compound oefening is. Ofwel, er worden meerdere spiergroepen getraind. Als je squat zonder belt train je dus ook sneller de rug- en buikspieren mee. Je moet er dan wel op letten dat je niet zwaarder squat dan je beenspieren aan kunnen.

Lifting straps:

Dit is een hulpmiddel voor de grip op met name bars en optrekstangen. Als je gaat deadliften kun je falen op de kracht uit je handen/onderarmen, terwijl je rug en beenspieren het gewicht gemakkelijk aankunnen. Lifting straps kunnen je daarbij helpen. Een strap bind je om je pols en tegelijkertijd tegengesteld om de stang. Hierdoor hoeft je niet meer te knijpen met je handen om de stang vast te houden. Daardoor kun je tijdens de oefening volledig de focus leggen op de spiergroep die je wilt trainen. Een lifting hoek lijkt hier ook erg op. Hierbij hoef je alleen niet meer de strap om de stang te draaien, maar maak je gebruik van een haak.

Wrist wraps:

Wraps lijken een beetje op straps. Wraps zijn wel degelijk anders, deze verstevigen namelijk je polsen. Deze gebruik je bij bijvoorbeeld de benchpress. Wrist wraps draai je strak om de polsen heen zodat deze niet onverwachts kunnen omklappen. Zo hoef je tijdens zware setjes bankdrukken niet bang te zijn voor pols blessures.

Knee/arm sleeves:

De knie en arm sleeves zijn verstevigingen voor je knie en/of ellenboog. Zo gebruik je knee sleeves tijdens bijvoorbeeld squaten en arm sleeves tijdens bankdrukken. De knee sleeves zorgen voor verstevigende druk op knieën. Dit heeft eigenlijk hetzelfde principe als de wrist wraps. Tijdens het squaten kan er namelijk veel druk op de knieën komen. Als je zwakke(re) knieën hebt, kan dit bij zwaarder gewicht gevaarlijk zijn. De sleeves zorgen dan voor extra stevigheid rond de knieën. Arm sleeves werken hetzelfde, alleen dan om de ellenbogen tijdens bijvoorbeeld bankdrukken.

Foto van Victor Freitas op Unsplash

Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd