De sportscholen zijn weer open!

Het heeft allemaal even mogen duren, maar vanaf vandaag zijn de sportscholen eindelijk weer open! Uiteraard heeft elke sportschool nog wel bepaalde regels waar zij zich aan moeten houden. Maar voor individueel sporten is binnen weer veel mogelijk. In de blog van vandaag geven wij jou een aantal tips en tricks die je kunt gebruiken tijdens het sporten in de sportschool!

Heropening sportscholen

Begin niet te fanatiek

De sportscholen zijn ongeveer 6 maanden dicht geweest. Misschien heb jij tussendoor nog wat thuis of buiten getraind, maar dit zal ongetwijfeld anders zijn dan in de sportschool. Dus de kans is groot dat als jij weer begint, je rekening moet houden met spier- en krachtverlies. Als je dan gelijk weer probeert te trainen op het niveau waarop je geëindigd bent, is de kans op blessures redelijk groot. Bouw daarom weer rustig op! Als je weer een tijdje bezig bent zul je vanzelf weer op je oude niveau terug komen!

Ga sporten met een doel / schema

De 2e tip maar misschien ook wel de allerbelangrijkste: weet voordat je begint met sporten, als wat en hoe je wilt gaan trainen. Als je binnenkomt zonder doel, zul je ook minder snel tevreden zijn als je klaar bent met sporten. Weet daarom van te voren wat je gaat doen. Ook zorgt dit er voor dat je sneller kunt schakelen mocht er een bepaald apparaat bezet zijn. Daarnaast is het extra motiverend als jij op langer termijn een gesteld doel kunt behalen. Hier kan een specifiek schema jou weer bij helpen.

Weet hoe je moet trainen

Dit past goed bij het 2e punt; wat is jouw doel? Wil je graag wat spieren aankomen? Dan is het niet handig om alleen maar cardio te doen. Dit geldt uiteraard ook visa versa. Maar ook voor krachttraining zijn er verschillende methodes. Zo zul je vast wel eens gehoord hebben van de woorden ‘rep range’.  Het is goed om te weten of het aantal herhaling past bij jouw doel. Het aantal herhaling bepaalt namelijk wat je traint. Met 1 tot 5 herhalingen train je voornamelijk op kracht. Tussen de 5 en 15 herhaling zit je meer richting hypertrofie (spiergroei). Zit je boven de 15 herhalingen? Dan train je meer spieruithoudingsvermogen, oftewel conditioneel. Het is natuurlijk niet zo dat als je 5 reps doet, je gelijk iets anders traint dan met 6 reps. Maar dit zijn wel ongeveer de herhalingen die passen bij het specifieke doel.

Gebruik eventueel eigen materiaal

Is jouw sportschool wat kleiner en mist deze daardoor misschien wat materiaal? Zorg er voor dat je belangrijke spullen zelf mee kunt nemen. Onlangs hebben we een blog geschreven over fitness accessoires. Deze kunnen bijvoorbeeld erg handig zijn als je wat zwaarder wilt trainen of misschien wel ergens (oude) blessures hebt. Vaak hebben sportscholen niet voor iedereen lifting straps of een dipping belt liggen. Ditzelfde kan gelden voor bijvoorbeeld elastieken of weerstandsbanden. Sommige sportscholen hebben hierin een wat beperkter aanbod. Voor niet al te veel geld kan jij al je eigen materialen aanschaffen die je gemakkelijk in een tas mee kunt nemen.

Mist jouw sportschool nou net wat zwaardere dumbbells of een powerbag met een bepaald gewicht? Dan kun je er beter voor kiezen om de eigenaar aan te spreken en te vragen of hij deze eventueel kan aanschaffen!

Blijf gehydrateerd

Het klinkt logisch, maar het is belangrijk om voldoende vocht te blijven drinken tijdens het sporten. Als je sport dan zweet je uiteraard ook. Per persoon kan het verschillen hoeveel dit is, maar desondanks moet je je uitgezwete vocht wel weer aanvullen. Er bestaan allerlei sportdranken, maar in principe moet een half litertje water ook voldoende zijn. Dit is wel afhankelijk van de tijd die kwijt bent aan het sporten. Sport je langer dan een uur? Dan heb je misschien ook wel wat meer vocht nodig dan een halve liter!

 

Heropening sportscholen 2

Foto 1 van Meghan Holmes op Unsplash  

Foto 2 van Danielle Cerullo op Unsplash

Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd