Fitness en Sport: Baanwielrennen

 Nederland heeft dit jaar een recordaantal van 36 medailles gehaald op de Olympische spelen van Tokyo. Een sport wat mede heeft bijgedragen aan dit succes is baanwielrennen. Op de verschillende onderdelen van deze sport werden in totaal 7 medailles gewonnen. Vandaar dat wij dachten laten we eens kijken hoe belangrijk fitness kan zijn bij het baanwielrennen.

 Fietser

We zullen niet lang stil staan bij wat baanwielrennen is, zeker niet bij alle verschillende onderdelen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je in een ovale schuin opstaande baan, sneller bent dan je tegenstander. Oja, op een fiets zonder remmen en versnellingen. Techniek en vooral pure kracht zijn de geheimen tot een overwinning.

 Welke spieren gebruik je voornamelijk bij baanwielrennen?

Bovenbeenspieren. Om je vooruit te helpen op de fiets haal je de meeste kracht uit je bovenbenen. Laatst was er een uitzending op NPO over Harry Lavreysen(2x Goud, 1x Brons), de introductie tekst begint dan ook met het volgende: “In Spaanse restaurants hangen ze te drogen aan het plafond. Dikke hammen. De achterpoten van een varken. Als je het vet weg laat, komen die vlees massa's in de buurt van de gigantische bovenbenen van Harrie Lavreysen.”  Maar okee, hoe zien de bovenbenen van een baanwielrenner er dan uit:

 

 Dit zijn de grote boven benen van Roy van den Berg(1x Goud).

 Hoe kan fitness helpen bij het fietsen?

Het is duidelijk dat een fietser zo sterk mogelijk moet worden. Meer kracht in de benen zorgt voor meer power. De fietsers onder ons, spreken hierbij vooral over het aantal Watts. Volgens Jeffrey Hoogland (1x Goud, 1x Zilver) is baanwielrennen net als of die aan het fitnessen is. “Elke pedaalslag voelt als een legpress.”

 Welke oefeningen kunnen een baanwielrenner helpen?

Alle oefeningen waarmee jij bovenbenen kan trainen.  De meest voorkomende en ideale is dan toch wel de squat oefening. Wil jij weten hoe je deze oefening goed uitvoert? Lees de beschrijving in onze blog over benen trainen!  Daarnaast vind je hier nog 2 extra oefeningen die jouw benen om toveren tot Spaanse hammen. Met Spaanse hammen op de lukt het Harry om een gewicht van 240kg te squatten.

OS 2020

Foto van Munbaik Cycling Clothing op Unsplash

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'alle cookies toestaan' om u de allerbeste ervaring te bieden. Klik op Cookies accepteren om de site te blijven gebruiken.
Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd