Fitness en Sport: Golf

Fitness en Golf

Golf is een sport die nog altijd door veel mensen wordt gezien als een tijdsbesteding voor ouderen en gepensioneerden. Maar niets is minder waar. Steeds meer jongeren beginnen deze sport op te pakken. In 2021 was er volgens het NGF (Nederlandse Golf Federatie) dan ook een stijging te zien in leden tot 35 jaar. Naast dat golf een hele technische sport is, vereist het ook lenigheid, souplesse en toch ook wat spierkracht en conditie. In deze blog leggen wij jou uit hoe je fitness goed kunt combineren met golfen

Golfer

1. Welke spieren gebruik je voor namelijk met golfen?

Bij golf komen er meerdere spiergroepen kijken. Tijdens het afslaan wordt er namelijk veel stabiliteit vanuit de benen gevraagd. Daarnaast is het van belang dat het hele bovenlichaam gecoördineerd samen kan werken. Zo moet de core goed aangespannen kunnen worden. Zowel de buik als de rug moet met elke slag strak mee kunnen draaien. Ook de schouders moeten hard aan het werk bij elke slag. Uiteindelijk draait het bij golf echter niet om kracht, maar om techniek en souplesse van de spieren.

2. Hoe kan fitness je helpen met golf?

Vaak denken mensen dat fitness draait om kracht- en conditie training. Maar er kan met fitness ook goed getraind worden op balans, coördinatie, explosiviteit en bewegelijkheid van het lichaam. En deze punten kunnen de prestaties tijdens het golfen bevorderen. Doordat er tijdens het golf veel wordt gedraaid vanuit de torso, is het van belang dat deze spieren allemaal sterk maar toch ook soepel zijn. Maar toch ook conditioneel kan fitness nog bijdragen aan de sport. Als er 18 holes worden gelopen, moet het niet gebeuren dat er tijdens de laatste holes geen energie meer over is om goed te kunnen slaan.

3. Welke oefeningen dragen bij aan de golf prestaties?

Zoals hierboven beschreven staat zijn er verschillende soorten oefeningen die bij kunnen dragen aan de golf sport. Zo zijn er oefeningen voor de core die belangrijk zijn. Maar ook de benen en schouders kunnen getraind worden. Daarnaast mag het stukje uithoudingsvermogen en explosiviteit ook niet vergeten worden.

 

Core oefening: "de woodchop"

Als er een pulleystation in jouw sportschool aanwezig is, gebruik deze dan voor de oefening. Anders kun je ook een elastiek gebruiken.

Bevestig de kabel (of elastiek) op schouderhoogte. Pak de handgreep vast met gestrekte armen en zorg er voor dat je met de zijkant van jouw lichaam naar het gewicht toe staat. Houd de armen gestrekt en breng deze tot net iets verder dan recht voor je uit. Houd hierbij de rest van het lichaam strak (zie onderstaande oefening). Deze oefening zorgt er voor dat jouw core goed aan het werk gaat tijdens de rotatie. Ook zorgt de oefening voor een stukje balans en coördinatie. Dit is vergelijkbaar met het slaan tijdens het golfen.

 Is there any functional difference between a horizontal woodchop and a high  to low woodchop exercise on a cable machine? : r/Fitness

 

Core oefening: "Russian twist"

Een andere goede oefening voor de (schuine) buikspieren is de Russian Twist. Hierbij werk je aan de zelfde spieren als tijdens de Woodchop. Hier heb je niet per se materiaal voor nodig, al is een fitnessmatje misschien wel fijn. 

Ga op je matje of op de grond liggen. Buig je knieën en zet je voeten plat op de grond. Kom nu omhoog tot je net niet rechtop zit en je wat spanning op de buikspieren voelt. Draai vervolgens met het hele bovenlichaam opzij en tik met beide handen de grond naast je aan. Draai dan de andere kant op en tik hier ook de grond aan. Dit is 1 herhaling. Doe dit zo'n 10 tot 15 herhalingen. Is dit te makkelijk? Gebruikt dan een gewichtje zoals een medicine ball of een kettlebell. Ook deze oefening zorgt voor balans en coördinatie in het bovenlichaam.

Benen: "Legpress" of "Squat"

Tijdens de meeste slagen sta je wel een beetje gebogen door de benen. Dit vereist wat kracht vanuit de bovenbenen. Deze kracht kun je gemakkelijk trainen door knie buigen te maken. Dit kan in een squat vorm maar ook simpelweg met een legpress. In eerder blogs, zoals deze over benen trainen, hebben we al een aantal been oefeningen uitgelegd.

Schouders: "Side- en front raise"

Voor de schouders zijn er tal van oefeningen om deze sterker maar ook stabieler te krijgen. De oefeningen die wij in deze blog uit leggen is met name bedoeld om de schouders wat sterker te maken.

Neem een gewichtje (zoals een dumbbell) in de handen. Houd je armen gestrekt langs het lichaam en breng deze rustig omhoog tot maximaal schouderhoogte. Laat de armen vervolgens weer rustig naar beneden zakken. Houd ze vervolgens gestrekt voor je hangen en breng de armen nu gestrekt en recht vooruit omhoog tot maximaal schouderhoogte. Laat ook de nu de armen weer zakken. Dit is 1 herhalingen. Herhaal ook deze oefening 10 tot 15 keer. Let op dat je deze oefening niet met al te zwaar gewicht doet. Om de oefening goed en gecontroleerd te houden is lichter gewicht aan te raden!

Golfbal

 

 

Lees ook onze andere Fitness en Sport rubrieken over: Hardlopen, voetbal, baanwielrennenkickboksenFormule 1 en volleybal!

 

Foto 1 van Matt Aylward op Unsplash  

Foto 3 van Robert Ruggiero op Unsplash

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'alle cookies toestaan' om u de allerbeste ervaring te bieden. Klik op Cookies accepteren om de site te blijven gebruiken.
Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd