Hoe jij makkelijk een thuis gym maakt.

Voorlopig zijn de sportscholen helaas nog even gesloten. Sommige sportscholen bieden een alternatief aan. Bijvoorbeeld buiten sporten of online trainingen. Toch is dit niet helemaal hetzelfde als lekker vrijuit sporten zoals jij in jouw sportschool gewend was. Wij hebben hier een aantal tips hoe jij thuis een eigen gym kunt maken.

 Tunturi Aquabag

  1. Gebruik je meubels

Misschien wel de belangrijkste tip is om creatief te zijn. Het klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook wel. Kijk even om je heen en observeer wat je allemaal kunt gebruiken. Een stoel is bijvoorbeeld handig voor meerdere oefeningen. Je kunt er dips op doen, een Bulgarian split squat, step ups en ga zo maar verder. Ook een bank kun je gebruiken als attribuut. Je kunt hier een row op doen als je gewichten hebt, (split) squats, dips maar ook oefeningen als een fly kun je op de bank doen.

  1. Maak je eigen gewichten

Je kunt natuurlijk gemakkelijk online dumbells, kettlebells of powerbags kopen. Maar je kunt ook je eigen gewichten maken. Neem bijvoorbeeld een schooltas, vul deze met gewicht (zoals boeken) en doe deze op je rug tijdens het squaten of tijdens de lunges. Wil je gewichten die je in je handen kunt pakken? Neem dan 2 flessen van 2 liter en vul deze met water. Zo kun je side raises doen, overhead tricep extensions en ga zo maar door. Heb je toevallig een (vol) kratje bier staan? Gebruik deze dan voor deadlifts of tijdens een row-oefening op de bank.

  1. Schaf elastieken aan

Een elastiek kun je voor heel veel soorten oefeningen gebruiken. Bekijk dit youtube filmpje maar eens. Doordat een elastiek een toenemende weerstand heeft, kun je er tal van oefeningen mee doen. Bind hem ergens vast en je kunt er rows, pull downs etc. mee doen. Als je er op gaat staan kun je een elastiek gebruik voor deadlifts, squats en lunges. Wil je nog wat creatiever worden? Trek hem dan over je bovenrug heen, houdt hem in je handen en gebruik hem met push ups. Uiteraard helpt het als je verschillende elastieken hebt qua weerstand.

  1. Koop meer attributen

Heb je nog een beetje geld over? Dan kan het verstandig zijn om bijvoorbeeld wat dumbells, medicine-balls of een matje aan. Deze kun je met verschillende oefeningen gebruiken. Een setje dumbells hoeft niet duur te zijn maar kun je gebruiken met oefeningen als de bench press, lunges, rows en ga zo maar door. Een medicine ball kan ook goed van pas komen met heel veel buikspier oefeningen zoals de Russian twist of met simpele sit-ups.

 

Zoals je ziet kun je thuis een heel eind komen. Met of zonder materiaal. Wees een beetje creatief en je creëert zo een thuis gym!

 

Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd