3 Tips om weer te beginnen met sporten na een vakantie

Je kent dat vast wel, voor de vakantie ben je heel goed op weg met je trainingen en voeding. Dan komt daar uiteindelijk de vakantie die jij zo verdiend hebt. Hier wil je dan ook optimaal van genieten. Zo’n gevoel van niks moet, maar alles mag. Waardoor je ervoor kiest om tijdens de vakantie geen oefeningen te doen en ook niet op je voeding te letten.

Hier is de vakantie ook voor bedoelt, maar deze is helaas ook weer een keer afgelopen. En dan kan het lastig zijn om de draad weer op te pakken. Vandaar dat wij jou graag helpen met 3 tips om weer te beginnen, na je vakantie.

 

 

Tip 1 – Pak het ritme op van voor de vakantie

Voor de vakantie zag je week er waarschijnlijk goed geplant uit, met verschillende sport momenten. Het is gemakkelijker om de trainingsdiscipline weer op te pakken als het volledige ritme hetzelfde is. Terugkomen in de flow. Een van de grootste valkuilen is om de sportmomenten op te bouwen. Van uitstel komt afstel is gezegde wat hier goed bij past. Voorkom dat jij jezelf excuses gaat aanpraten waarom de eerste week nog niet. Ja je lichaam is nog lekker ontspannen van de vakantie. Maar direct in jouw oude ritme geeft meer energie, dan de vakantie afbouwen.

 

Tip 2 – Let op je voeding

Naast het ritme in de week is het ook belangrijk om gelijk te starten met de juiste voeding. Ook hier geldt de regel van uitstel komt afstel. Persoonlijk heb ik hier de meeste moeite mee. De grote hamburger van een fast food restaurant smaakte wel heel lekker en nog eentje moet kunnen toch? Doe het niet, je maakt het lastiger om de totale discipline te vinden.

Met de juiste voeding bedoelen wij dan ook geen overcompensatie. Je lichaam heeft tijdens een week en je sportmomenten wel voldoende voeding binnenkrijgen. Wees goed bewust van wat je lichaam nodig heeft. Als je hier hulp bij nodig hebt, dit kan zijn in het afvallen of juist aankomen, kijk dan hier.

 

Tip 3 – Een stapje terug, helpt je vooruit

Dit klinkt tegenstrijdig met tip 1, maar we hebben het hier niet over het aantal sportmomenten of de duur. We hebben het hier over de intensiteit van de training zelf. De duur van jouw vakantie kan van invloed zijn op jouw spieren en conditie. Hoe langer de vakantie, des te meer je spieren en conditie achteruit zijn gegaan. Wil je gelijk weer je PR drukken van voor de vakantie, dan is een grote kans dat jij jezelf aan een blessure helpt. Bouw je eerste training weer rustig op door deze terug te schroeven met de aantal weken van je vakantie keer twee. Wanneer je bijvoorbeeld twee weken op vakantie bent geweest, start dan met het niveau waar je was vier weken voor jouw vakantie. Bouw dit stapsgewijs weer op.  Let wel op dat het aantal sportmomenten dus wel weer gelijk zijn aan je oude ritme.

 

Wij hopen dat jij genoten hebt in je vakantie en wensen je weer heel veel succes met het sporten. Ben je naast wat tips ook opzoek naar hulpmiddelen? Lees dan vooral hier de blog over fitness accessoires. Is het al duidelijk voor jou wat je nodig hebt? Gebruik dan onze verbeterde zoekbalk.

 

Foto Lennard Voogd

 

Jij hebt je succesvol aangemeld!
Deze e-mail is geregistreerd